Diesel, benzine of elektrisch rijden?05-02-2018



Je gaat een auto kopen. Leuk! Lekker shoppen. Maar je eerste beslissing bij het kiezen van een auto is niet eenvoudig. Ga je voor een diesel, een benzine of een elektrische auto? Houd bij deze blog rekening met het feit dat we accountants zijn. Milieu is natuurlijk super belangrijk, maar wij geven puur een redenatie op basis van euro’s. Op basis van milieu een overweging maken? Dan zouden we adviseren even verder te Googlen en je te verdiepen in het energielabel. Het is echter wel zo dat je meer belasting betaald voor auto’s die vervuilender rijden, dus je kan het niet helemaal los van elkaar zien.

Eerst... Je kilometers

Het allerbelangrijkst om rekening mee te houden in de portemonnee is hoeveel kilometers je überhaupt met een auto zal gebruiken. Denk aan afstand naar kantoor, je klanten en andere zakenrelaties. Je accountant bijvoorbeeld. ;-) Ons adres is Hooiland 6, te Heteren. Reken maar vast uit. Even voor het gemak kan je het beste kijken naar de kilometers per week. Wat doe je elke dag en in het weekend. Stel dat je gemiddeld 190Km per week rijdt – dan kom je dus al aan 10.000 KM per jaar. 

De brandstofprijzen

Na een inschatting te hebben gemaakt noteer je de prijs voor het tanken van je brandstof. Op het moment van schrijven is dat ongeveer € 1,69 voor benzine en € 1,37 voor diesel. Elektriciteit kan je zelf even invullen, maar hoef je niet altijd zelf te betalen voor het opladen van je auto.

Nu heb je de belangrijkste info om je berekening te maken, wat niet per se afhankelijk is van het type auto dat je rijdt. Dat zijn de volgende onderwerpen wel.

De auto zelf

Om de vergelijking kloppend te maken, maken we gebruik van hetzelfde soort auto dat in 3 versies te verkrijgen is. Benzine, diesel en elektrisch. En dat is bijvoorbeeld de Volkswagen (E-)Golf uit 2018. De onderstaande cijfers zijn dus volgens Volkswagen zelf.

Nieuwprijs Volkswagen Golf voor benzine: Vanaf € 23.500,-
Verbruik benzine: 1 liter = 20,8 KM
Bijtelling: 22%

Nieuwprijs Volkswagen Golf voor diesel: Vanaf € 28.800,-
Verbruik diesel: 1 liter = 24,3 KM
Bijtelling: 22% 

Nieuwprijs Volkswagen E-Golf: € 39.500,-
Verbruik: Elektriciteit!
Bijtelling: 4%

Als je alleen bovenstaande cijfers hebt, kan je al een heel eind komen met je berekening zou je zeggen. Maar nee! Er zijn nog een paar belangrijke issues. 

Belastingen

Als je auto rijdt, betaal je 2 soorten belasting voor zakelijk gebruik. Wegenbelasting en bijtelling.

Wegenbelasting betaal je afhankelijk van het type auto per kwartaal. Hoe vervuilender, hoe meer belasting. De kosten voor de 3 type auto’s uit onze blog:

-       Volkswagen Golf benzine: € 174,- per kwartaal
-       Volkswagen Golf Diesel: € 343,- per kwartaal
-       Volkswagen E-Golf (volledig elektrisch) = € 0,-!

Bijtelling is wat ingewikkelder. Dat is namelijk het bedrag dat wordt opgeteld bij het loon als de auto van de zaak ook privé gebruikt wordt. Dit geldt alleen als je de auto meer dan 500 KM per jaar privé inzet. Het bijtellingspercentage is meestal 22% van de cataloguswaarde per jaar bij benzine- en dieselauto’s.

De cataloguswaarde van jouw auto kan je terugvinden op: https://goo.gl/ymDuSX

Bijtelling wordt in deze berekening even achterwege gelaten. Meer weten hierover? Dan mag je ons altijd bellen!

De berekening

Om te berekenen gaan wij uit van de volgende situatie. We zijn een ondernemer in Nijmegen en we willen een nieuwe Volkswagen Golf kopen. Gemiddeld rijden we 15.000 km per jaar in de afgelopen 5 jaar en dat houden we voorlopig zo de aankomende 5 jaar. De verzekering houden we even buiten beschouwing, maar is dit is wel verplicht. Berekeningen zijn gemaakt met het oog op het feit dat brandstofprijzen, belastingregels, etc. de aankomende 5 jaar gelijk blijven.

Verschil aanschafprijs:
Benzine = € 0,-
Diesel = + € 5.300,- (€ 1.060 per jaar)
Elektrisch = + € 16.000,- (€ 3.200 per jaar)

Brandstofkosten:
(15.000*aantal jaren/verbruik) * (Literprijs) = Brandstofkosten.
Benzine = € 6.095 (€ 1.219 per jaar);
Diesel = € 4.230 (€ 846,- per jaar);
Elektrisch = 15.000* 5 jaar*? (Stroomverbruik)

Wegenbelasting:
Benzine = € 3.480,- (€ 696 per jaar);
Diesel = € 6.860,- (€ 1.372 per jaar);
Elektrisch = € 0.

Kosten per kilometer - inclusief verschil in aanschaf - in 5 jaar:
Benzine = (6095 + 3480) / 75000 = € 0,13 per kilometer;
Diesel = (4230 + 6860) / 75000 = € 0,15 per kilometer;
Elektrisch = ?/75000 = € ? per kilometer.

Totale kosten inclusief aanschaf:
Benzine = € 33.075 in 5 jaar;
Diesel = € 39.890 in 5 jaar;
Elektrisch = € 39.500 + in 5 jaar.

Uit bovenstaande berekening zou het dus veruit het goedkoopste zijn om voor de benzine versie te gaan. Gezien de gunstige bijtelling regeling voor elektrische auto’s zou een elektrische auto de 2e keus zijn voor de portemonnee. Denk wel aan het feit dat je voor stroom moet betalen, bij de afname ervan en de aanleg van een eventueel eigen laadpunt. 

De benzine lijkt in deze situatie het goedkoopst. Maar heb jij ook de bijtelling in dit verhaal gemist? Dat klopt. Het al dan niet zakelijk rijden van de auto kan nog een behoorlijke impact hebben op de kosten. Bijtelling komt aan bod in de volgende blog!

Over kosten van het opladen van een elektrische auto valt veel te zeggen, maar daardoor kunnen we niet bizar veel conclusies te trekken. Zie bijvoorbeeld deze berekening van http://gaslicht.nl.

Hoe meer kilometers je rijdt, hoe financieel gunstiger op een gegeven moment Diesel rijden wordt.